Prof. dr hab. Danuta Gabryś-Barker
Gabinet: 4.67
Dyżur w semestrze letnim 2018/2019(spring semester office hours):
Czwartek godz. 13.15-14.45
Dyżur w czasie sesji letniej poprawkowej 2018/2019:
18.09., godz. 9.45 -11.15
24.09, godz. 11.00 - 12.30
Urlop naukowy 1.10. 2019 - 15.02.2020
W przypadku konieczności konsultacji, proszę o kontakt mailowy (e-mail contact).
adres mailowy: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Stopnie naukowe:
1978 - stopień magistra z językoznawstwa
1993 - stopień doktora z dziedziny językoznawstwo
2005 - habilitacja z dziedziny językoznwstwo
2013 - stopień profesora z dziedziny językoznwawstwo
Funkcje pełnione w Uniwersytecie Śląskim:
Kierownik Zakładu Psycholingwistyki Stosowanej w IJA
Pelnomocnik Rektora ds Nauczania Języków Obcych w Uniwersytecie Śląskim
Przewodniczący NSZZ "Solidarność" na Wydziale Filologicznym
Czlonek Uczelnianego Zespołu ds Jakości Kształcenia
Prowadzone zajęcia dydaktyczne w roku akademickim 2018/2019
Seminarium licencjackie z metodyki nauczania języków obcych z elementami przyswajania wielojęzycznego ( III rok)
Metodyka nauczania języków obcych (wykład, ćwiczenia, II rok)
Wykład monograficzny (Vrok)
Moduł do wyboru: Metodyka nauczania języków obcych (ćwiczenia, II rok)
Działalność organizacyjna w Uniwersytecie Śląskim:
Współorganziator dorocznej konferencji międzynarodowej International Conference on Second/Foreign Language Acquisition w Szczyrku
Opieka naukowa nad konferencją Doktorantów SMYS (Silesian Meeting of Young Scholars)
PROFIL NAUKOWY
Publikacje (od 2010 roku)
1.”The role of transfer of learning in multilingual instruction and development”. W J. Arabski, A. Wojtaszek (red.) 2010. Multidisciplinary perspectives on Second Language Acquisition and Foreign Language Learning”. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 152-170
- “Emotion versus cognition, or what psycho and neurolinguistics tell us about affectivity in SLA”. W J. Arabski, A. Wojtaszek (red.). 2010. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Clevedon/Philadelphia: Multilingual Matters, str 44-63
- ”Conceptualizing classroom space”. W A. Ciuk i K. Mołek- Kozakowska (red.). 2010. Exploring space: Spatial Notions in Cultural, Literary and Language Studies, Vol. 2.Cambridge. Cambridge Scholars Publishing, str. 270-281
- “Bridging affectivity and language success: appraisal systems in foreign language instruction” Worldwide Forum on Culture and Education (czasopismo on-line) str. 12, 2010
- “Developing effective note-taking in an academic context”. W M. Kuczyński (red.). 2010. Language, Thought and Education, Vol. 2. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwerystetu Zielonogórskiego, str. 67-76
- “Turn on your TAP: memory in language processing”. W Linguarum Arena, Revista do Programa Doutoral Em Didactica de Lingua da Univerisdade do Porto, Vol. 1, No 1, str. 25-42, 2011
- “Appraisal systems in L2 versus L3 learning experiences”. W International Journal of Multilingualism, Routledge,str. 81-97, 2011
- “Phonological issues in second language acquisition studies: focus areas and Implications for FL instructional practices”. W J., Arabski, A. Wojtaszek (red.), 2011. The acquisition of L2 Phonology. Clevedon: Multilingual Matters, str.123-137
- “From oral input to written output:on individual differences inexternal storing of Information”. W J. Arabski, A. Wojtaszek (red.). 2011. Individual Learner Differences in SLA. Clevedon: Multilingual Matters, str.284-298
- “Appraisal systems in teacher training: focus on critical incidents (CI)”. W Linguistica Silesiana,Vol. 32. Warszawa: PAN/WD,. str. 259-274, 2011
- “Introducing action research in the foreign language classroom”. W D. Gabryś-Barker (red.) 2011. Action research in teacher development. An overview of research methodology. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 11-24
- “Introspection in foreign language teaching and learning”. W D. Gabryś Barker (red.) 2011. Action research in teacher development. An overview of research methodology. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 121-142
- “Student mobility as a way of uniting cultures: a case study of an ERASMUS student”. W I. Guske, B. Swaffield (red.) 2011. Global Encounters: Pedagogical paradigms and Educational Encounters. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, str. 275-289
- “Teacher presence and classroom awareness: on the nature of critical incidents in foreign language instruction”. W M. Pawlak (red.). 2011. Extending the Boundaries on Second Language Learning and Research. Berlin/Heidelberg: Springer, str. 197-210
- “The affective aspects of multilingual learning experiences”. W M. Michalska-Suchanek (red.). 2011. W kręgu Literatury i Języka. Prace Naukowe - Seria Filologia, Tom 2. Gliwice: Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości, str. 161-171
- ”Time as Cultural construct: Some preliminary remarks on the Conceptualization of Time in L1 and L2”. W J. Arabski, A. Wojtaszek (red.).2011. Aspects of Culture in Second Language Acquisition and Foreign Language Learning. Berlin/Heidelberg: Springer, str. 151-166
- “Multilinguals’ learning stories: stability and change”. W E. Piechurska-Kuciel & L. Piasecka (red.). 2011. Variability and Stability in Foreign and Second Language Learning Context. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, str. 22-47
- Action research in teacher development: an overview of research methodology . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego (książka pod redakcją D. Gabryś- Barker), str. 199.
- Reflectivity in Pre-service teacher education. A Survey of Theory and Practice (książka autorska). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 300, 2012
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Critical incidents in multilingual language learning; content focus |
Książka |
Linguistica Silesiana vol. 34 |
Wydawnictwo, rok |
PAN, Warszawa, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
The profile of a multilingual |
Książka |
PASE Papers in Linguistics |
Wydawnictwo, rok |
Jagiellonian Univeristy Press, Kraków, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Correspondences and Differentiation in the Teaching Concerns of Pre-Service Teachers |
Książka |
Correspondences and Contrasts in Foreign Language Pedagogy and Translation Studies |
Wydawnictwo, rok |
Heidelberg/Berlin: Springer, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
The Affective Dimension in Multilinguals´ Language Learning Experiences |
Książka |
The Affective Dimension in Second Language Acquisition |
Wydawnictwo, rok |
Clevedon: Multilingual Matters, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Perceptions of Space in the Multilingual Mind |
Książka |
Investigations in Teaching and Learning Languages |
Wydawnictwo, rok |
Heidelberg/Berlin: Springer, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
The Role of Transfer of Learning in Multilingual Instruction and Development (przedruk) |
Książka |
English Studies at the University of Silesia: Forty Years on |
Wydawnictwo, rok |
Katowice. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Association tasks in researching language learning and culture |
Książka |
Exploring the Microcosm and Macrocosm of Language Teaching and Learning |
Wydawnictwo, rok |
Kraków: Jagiellonian University Press, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
On Applying Simultaneous Introspection in Researching Language Acquisition
|
Książka |
Language Learning, Discourse and Communication. Studies in Honour of Jan Majer |
Wydawnictwo, rok |
Heidelberg/Berlin. Springer, 2013 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
What´s in a Name? On naming habits in Polish and Portuguese Food Culture |
Książka |
Awareness in Action |
Wydawnictwo, rok |
Heidelberg/Berlin: Springer, 2014 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Teacher Narratives in Teacher Development: Focus on Diary Studies |
Książka |
Classroom-Oriented Research |
Wydawnictwo |
Heidelberg/Berlin: Springer, 2014 |
Autor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Face to face with one’s thoughts; On thinking multilingually |
Książka |
Essential Topics in Applied linguistics and Multilingualism |
Wydawnictwo, rok |
Heidelberg/Berlin: Springer, 2014 |
Autor/ -rzy |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł publikacji |
Klimat w klasie a sukces dydaktyczny |
Tytuł czasopisma |
Języki Obce w Szkole |
Tom (np. Vol./T. /Bd./Nr/No./R.) |
|
Numer (np. nr/no./z./iss.) |
04 |
Rok wydania |
2015 |
Zajęte strony |
|
Język publikacji |
Polski |
ISSN czasopisma |
0446-7965 |
DOI (o ile artykuł ma DOI) |
|
Punkty |
8 |
Autor/-rzy lub Redaktor/-rzy: |
Danuta Gabryś-Barker (red.) |
Tytuł |
Topics in Applied Psycholinguistics |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Katowice |
Wydawnictwo |
Wydawnictwo Uniwersytetu śląskiego |
Liczba stron |
176 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN |
978-83-8012-428-8 |
DOI (o ile monografia ma DOI) |
|
Punkty |
5 |
Autor/ -rzy |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł rozdziału |
Cultural Interfaces and Perceptions of Space: A Polish-Portuguese Comparative Study |
Tytuł całości (książki) |
Identity and Intercultural Exchange in Travel and Tourism |
Autor/-rzy lub Redaktor/-rzy całości (książki |
Anthony David Barker |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Bristol/Buffalo/Toronto |
Wydawnictwo |
Chanel View Publications |
Zajęte strony |
189-205 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN całości |
978-1-84541-463-4 |
Punkty |
5 |
Autor/ -rzy |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł rozdziału |
Communicating with oneself: on phenomenon of private/inner speech in language acquisition |
Tytuł całości (książki) |
New Media and Perenial Problems in Foreign Language Learning and Teaching |
Autor/-rzy lub Redaktor/-rzy całości (książki |
Liliana Piasecka, Malgorzata Adams-Tukiendorf, Przemyslaw Wilk (red.) |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Berlin/Heidelberg |
Wydawnictwo |
Springer |
Zajęte strony |
115-130 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN całości |
978-3-319-07685-0 |
Punkty |
5 |
Autor/ -rzy |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł rozdziału |
What the language of our dream tell us about our multilinguality |
Tytuł całości (książki) |
Cognitive, Affective and Social Processes in Language Learning |
Autor/-rzy lub Redaktor/-rzy całości (książki |
Ewa Piechurska-Kuciel. Magdalena Szyszka |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Berlin/Heidelberg |
Wydawnictwo |
Springer |
Zajęte strony |
3-17 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN całości |
978-3-319-14334-7 |
Punkty |
5 |
Tytuł |
Introduction: the scope of applied psycholinguistics |
Redaktor |
Danuta Gabrys-Barker |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Katowice |
Wydawnictwo |
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Liczba stron |
7-12 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN Punkty |
978-83-8012-428-8 5 |
Tytuł |
“We are human beings not robots”: On affect in education |
Redaktor |
Danuta Gabrys-Barker |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Katowice |
Wydawnictwo |
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Liczba stron |
113-136 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN Punkty |
978-83-8012-428-8 5 |
Autor/ -rzy |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł rozdziału |
Foreign language classes assessment procedures and students´ feedback. |
Tytuł całości (książki) |
ISAPL Bulletin XXII, no 2 |
Autor/-rzy lub Redaktor/-rzy całości (książki) |
Leonor Scliar-Cabral |
Rok wydania |
2015 |
Miejsce wydania |
Brazylia |
Wydawnictwo |
ISAPL |
Zajęte strony |
4-10 |
Język publikacji |
Angielski |
ISBN/ISSN całości |
|
DOI (o ile monografia ma DOI) |
|
Punkty |
|
Redakcja tomów monograficznych (wybrane)
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Morphosyntactic Issues in Second Language Acquisition
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
Multilingual Matters, Clevedon, 2008 |
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Action research in teacher development: An overview of research methodology
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
University of Silesia Press, Katowice, 2011 |
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker (współredaktor) |
Tytuł |
Studies in Second Language Learning and Teaching, Special Issue on Emotions in SLA
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
UAM Poznań/Kalisz, 2012 |
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł |
Readings in Second Language Acquisition
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
University of Silesia Press, Katowice, 2012 |
Redaktor |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł |
Cross-linguistic Influences in Multilingual Language Acquisition
|
Wydawca, miejsce wydania, rok, rok |
Heldelberg/Berlin, Springer, 2012 |
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker /współredaktor/ |
Tytuł |
English Studies at the University of Silesia. Forty Years on.
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013 |
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker /współredaktor/ |
Tytuł |
Investigations in Teaching and Learning Languages
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
Heidelberg, Springer, 2013 |
Redaktor |
Danuta Gabryś Barker /współredaktor/ |
Tytuł |
The Affective Dimension in Second language Acquisition
|
Wydawca, miejsce wydania, rok |
Clevedon, Multilingual Matters, 2013 |
Nazwa konferencji |
SMYS /Silesian Meeting of Young Scholars/ |
Miejsce i termin |
Uniwersytet Śląski, Instytut Języka Angielskiego, Szczyrk, 18/19.03.2013r. |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Doctoral workshop in applied linguistics |
Forma prezentacji |
Prowadzenie warsztatów |
Nazwa konferencji |
Konferencja PASE |
Miejsce i termin |
Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 22/24.04.2013r. |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Face to face with one´s thoughts: on thinking multilingually
|
Forma prezentacji |
Wyklad |
Nazwa konferencji |
25th International Conference on Second/Foreign Language Acquisition |
Miejsce i termin |
Uniwersytet Śląski, Instytut Języka Angielskiego, Szczyrk, 23/25.05.2013r. |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Thinking multilingually |
Forma prezentacji |
Wyklad |
Nazwa konferencji |
25th International Conference on Second/Foreign Language Acquisition |
Miejsce i termin |
Uniwersytet Śląski, Instytut Języka Angielskiego, Szczyrk, 23/25.05.2013r. |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Applying simultaneous introspection in multilingual language acquisition research (some methodological considerations)
|
Forma prezentacji |
Wykład |
Nazwa konferencji |
Topics in Applied Linguistics |
Miejsce i termin |
Uniwersytet Opolski, Opole, 7/9.11.2013r. |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Success: from failure to failure with enthusiasm |
Forma prezentacji |
Wykład plenarny |
Nazwa konferencji |
12th Worldwide Forum on Culture and Education |
Miejsce i termin |
Rzym /Włochy/, Washington University of Rome, 4/5. 12. 2013 |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
What our dreams tell us about our multilinguality |
Forma prezentacji |
Wyklad |
2014 r.
Nazwa konferencji |
Wykład gościnny na zaproszenie |
Miejsce i termin |
Temple University, Filadelfia, Stany Zjednoczone, 14.04-17.04 |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
The affective dimensions of teaching: appraisal systems and critical incidents in focus |
Forma prezentacji |
Wykład |
Nazwa konferencji |
PASE Conference |
Miejsce i termin |
UMCS, Lublin, 7.04-9.04 |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Visions and revisions: On the evolving nature of trainee beliefs about teaching a FL |
Forma prezentacji |
Wykład |
Nazwa konferencji |
26th International Conference on Second/Foreign Language Acquisition |
Miejsce i termin |
Uniwersytet Ślaski, Szczyrk, 22.05-24.05 |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś-Barker |
Tytuł prezentacji |
“Big” culture in small packages: On material culture in developing cultural awareness |
Forma prezentacji |
Wykład |
Nazwa konferencji |
Continuity and Change |
Miejsce i termin |
WSZOP, Katowice, 6.06. |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
Culture-grounded concepts in developing intercultural communicative competence |
Forma prezentacji |
Wyklad plenarny |
Nazwa konferencji |
11th International Conference on Trilingualism and Third Language Acquisition |
Miejsce i termin |
Uppsala University, Uppsala, Szwecja 12.06-14.06 |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś Barker |
Tytuł prezentacji |
We live as we dream or we dream as we live: On languages of multilinguals’ dreams |
Forma prezentacji |
Wyklad |
2015 r.
Nazwa konferencji |
Emotions – PASE |
Miejsce |
Uniwersytet Wroclawski, Wroclaw |
Termin |
16-18.04. 2015 |
Tytuł prezentacji |
On the psychology of affect in education: the case of pre-service EFL teachers |
Forma |
Wykład |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś-Barker |
Nazwa konferencji |
Teacher Training Seminar |
Miejsce |
Vien Universität, Wiedeń |
Termin |
30.04.2015. |
Tytuł prezentacji |
Teacher autonomy from the pre-service foreign language teachers’ perspectives |
Forma |
Wykład plenarny |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś-Barker |
Nazwa konferencji |
Englishes in the World |
Miejsce |
Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal |
Termin |
24.11.2015 |
Tytuł prezentacji |
English in publishing multilingualism research |
Forma |
Wykład |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś-Barker |
Nazwa konferencji |
14th Worldwide Forum on Culture and Education |
Miejsce |
Washington University of Rome, Rzym, Wlochy |
Termin |
3-4.12.2015 |
Tytuł prezentacji |
Foreign language classes assessment procedures and students´ feedback in Polish educational context |
Forma |
Wykład |
Autor prezentacji |
Danuta Gabryś-Barker |
Publikacje 2016
Gabryś-Barker, D., 2015. Visions and revisions: On the evolving nature of trainee beliefs about teaching a foreign language. W P. Łozowski, K. Stadnik (red.) Visions and Revisons. Studies in Theoretical and Applied Linguistics, str. 63-76, berlin: Peter Lang
Gabrys-Barker, D., 2016. Caring and Sharing in a foreign Language Class: On a Positive Classroom Climate. W D. Gabryś-Barker, D. Gałajda (red.) 2016. Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, str.155-174, Berlin/Heidelberg: Springer
Gabryś-Barker, D., Gałajda, D. (red.) 2016. Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, Berlin/Heidelberg: Springer
Gabryś-Barker, D., 2016. Positive Psychology in second language acquisition (P.D. MacIntyre, T. Gregersen, S. Mercer), Studies in Second Language Learning and Teaching, Vol, 6, no 3, September 2016, 541-546 (Recenzja książki)
Gabryś-Barker, D., Wojtaszek, A. (red.) Theory and Practice of Second Language Acquisition. Vol 2(1) 2016, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Gabryś-Barker, D, Kalamarz, R. Wstęp. W D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz (red.).Ocenianie i pomiar biegłości jezykowej, Wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Publikacje 2017
Gabryś-Barker, D. New approaches to multilingualism research: Focus on metaphors and similes. W D. Gabryś-Barker, D. Gałajda, A. Wojtaszek, P. Zakrajewski, (red). Multiculturalism, Multilingualism and the Self. Studies in Linguistics and Language Learning, str. 77-96. Cham: Springer
Gabryś-Barker, D., Gałajda, D., Wojtaszek, A., Zakrajewski, P. (red.) Multiculturalism, Multilingualism and the Self. Studies in linguistics and Language Learning, str. 198, Cham: Springer (współredakcja tomu)
Gabryś-Barker, D. Evaluating language courses at foreign language university centres. W M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak. (red.) Challenges of Second and Foreign Language Education in a Globalized World, str. 35-51. Cham: Springer
Gabryś-Barker, D., 2017. Preservice Teachers' Perceptions of Teacher Autonomy. W M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak, J. Bielak (red.) Autonomy in Second Language Learning: Managing the Resources. Cham, Switzerland: Springer
Gabryś-Barker, D., Kalamarz, R. (red.) Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Gabryś-Barker, D., Wojtaszek A. Theory and Practice if Second Language Acquisition. Vol 3(1), Katowice; Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego (red. numeru)
Gabryś-Barker, D., Wojtaszek, A. Theory and Practice of Second Language Acquisition. Vol 3(2), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego (red. numeru)
Publikacje 2018
Gabryś-Barker, D., Third Age Learners of Foreign Languages. Bristol: Multliingual Matters (redakcja tomu)
Gabryś-Barker, D., Introduction; The background.W D. Gabryś-Barker (red). Third Age Learners of Foreign Languages, pp. xxiii-xxvii. Bristol: Multilingual Matters
Gabryś-Barker, D. Concluding comments and a way forward. W D. Gabryś-Barker. Third Age Learners of Foreign Languages, pp. 201-208. Bristol: Multilingual Matters
Gabryś-Barker, D., Emotionality in L2 Teacher Discourse: Implications for Teacher Education and Future Research Directions. w J. de Dios Martinez Aguda (red.) Emotions in Second Language Teaching. Theory, Research and Teacher Education, pp. 301-322, Cham: Springer
Gabryś-Barker, D. Big messages in small packages. W L.Aronin, M. Hornsby, G. Kiliańska-Przybyło (red.) Material Culture of Mutilingualism. Cham: Springer Nature
Gabryś-Barker, D. 2018. Recenzja ksiązki: A. Mystkowska-Wiertelak, M. Pawlak. 2017. Willingness to Communicate in Instructed Second Language Acquistion. Bristol: Multlingual Matters. W Theory and Practice of Second Language Acquistion, Vol. 3/2, 121-129
Gabryś-Barker, D., Wojtaszek, A. Theory and Practice of Second Language Acquisition. Vol. 4(2)(red. numeru)
Publikacje 2019
Gabryś-Barker, D. Applied Linguistics and Multilingualism. W D. Singleton, L. Aronin (red.) Twelve Lectures in Multilingualism, (pp. 36-64). Bristol: Multilingual Matters
Gabryś-Barker, D. Developing language awareness through students' conceptualisations: Metaphoric approach in content courses. W D. Gabryś-Barker (red.) Challenges of Foreign Language Instruction in the University Context (pp 107-125. Katowice: University of Silesia Press
Gabryś-Barker, D. (red.). Challenges od Foreign Language Instruction in the University Context. Katowice:.University of Silesia Press
Gabryś-Barker, D., Kalamarz R., Stec Maria (red.). Materiały i Media we Współczesnej glottodydaktyce. Wybrane Zagadnienia. Katowice: University of Silesia Press
Gabryś-Barker, D. Cognitive and affective dimensions of foreign language learning environments. W Neofilolog Nr 52/ 1, str. 139-157.
Gabryś-Barker, D. Studying bilingual and multilingual language identitirs: natural settings versus formal instruction. Linguistica Silesiana No 40 (2019), 341-359
Gabryś-Barker, "An Introduction to Multilingualism. Language in the Changing World" by F. Coulmas, 2017. W Journal of Multilingual and Multicultural Development, Routledge (recenzja)
Praca redakcyjna w czasopismach naukowych:
International Journal of Multilingualism (Routledge) - redaktor naczelny (z E. Vetter)
Theory and Practice of Second Language Acquisition (Wydawnictwo Unwierstetu Śląskiego) - redaktor naczelny (z A. Wojtaszkiem) - od 2014/2015
Linguistica Silesiana - członek zespołu redakcyjnego
Studies in Second Language Learning and Teaching (UAM, Poznań/Kalisz) - członek zespołu redakcyjnego
Arena Linguarum (Universidade do Porto, Porto) - członek komitetu naukowego
Worldwide Forum on Culture and Education (on-line) -członek zespołu redakcyjnego
Beyond Philology (Uniwersytet Gdański) - członek zespołu recenzentów
Linguistics Beyond and Within (KUL, Lublin) - członek zespołu redakcyjnego
Udział w konferencjach naukowych (po habilitacji w 2005 roku)
2005r.
*Innovations and Reproductions in Cultures and Societies (IRICS), INST, Wiedeń, 9-11.12.2005
Tytuł referatu: Language idiosyncrasies as expressions of an individual’s modalities
2006r.
* Język trzeciego Tysiąclecia, TERTIUM, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 9-12.05.2006
Tytuł referatu: Zjawisko wtrąceń z języka drugiego u osoby dwujęzycznej: charakterystyka i funkcje
* PASE, KUL, Lublin/Puławy, 24-26.04.
Tytuł referatu: Lexical competence in foreign ;language instruction ( a study of lexical awareness)
* 18th International Conference on Second/Foreign Language Acquisition/Learning, UŚ, IJA, Szczyrk, 18-20.05
Tytuł referatu: The role of transfer of learning in multilingual instruction and development
* As Linguas no Ensinio Superior: Mudancas e Vivencias, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugalia, 14-15.09
Tytuł referatu: A programme of studies to develop research abilities and reflective practices in pre-service EFL teachers
* 5th Worldwide Forum on Education and Culture, John Cabot University, Rzym, Włochy, 1-2.12
Tytuł referatu: Teacher training: pre-service teachers as reflective practitioners
2007 r.
* PASE, UŚ, IJA, Szczyrk, 19-21.04,
Tytuł referatu: The insecurity of being a reflective practitioner: on pre-service teachers’ aches and pains
* 19th International Conference on Second/Foreign Language Acquisition/Learning, Szczyrk, 17-19.05
Tytuł referatu: Emotion versus cognition, or what neurolinguistics tells us about affectivity in SLA
* Taking and Giving Offence, Universidade de Aveiro, Portugalia, 21-22.06
Tytuł referatu: White people in fur coats versus dark-haired and exotic: a Polish-Portuguese study of offence and flattery
* Fifth international Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism,University of Stirling, Stirling, Wielka Brytania, 3-5.09
Tytuł referatu: Syntactic processing of a multilingual language user (a case study)
* Exploring English Language Learning and teaching, IATEFL, Research SIG, Wyższa Szkoła Zawodowa, Konin, 5-6.10
Tytuł referatu: Research orientation and preferences of pre-service EFL teachers (referat plenarny)
* 6th Annual Worldwide Forum on Education and culture, Rzym, Włochy, 29-30.11
Tytuł referatu: Action research focus as evidence of EFL classroom problem areas (the case of novice teachers)
* KCTOS (Knowledge, Creativity and Transformations of Societies), INST, Wiedeń, Austria, 6-9.12
Tytuł referatu: Note-taking as evidence of language processing
2008 r.
* PASE, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 7-9.04
Tytuł referatu:How critical are critical incident (diary stories from trainee teacher’s classrooms)
* APEAA, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugalia, 17-19.04.
Tytuł referatu: Critical incidents in FL language instruction: pre-service teachers’ perception of significance
* 20th International Conference on Second/Foreign Language Acquisition, Szczyrk, 17-19.05.
Tytuł referatu: Phonological issues in SLA studies: areas of focus and implications for FL instructional practices
* Kongres AILA, Universitat Essen-Duisburg, Essen, Niemcy, 24-29.06.
Tytuł referatu: From oral input to written output: a psycholinguistic perspective on note-taking (a corpus study)
* 7th Worldwide Forum on Education and Culture, Rzym, Włochy
Tytuł referatu: Teacher self-reflection in diary writing: from theory to experience
2009r.
* PASE, Uniwersytet Opolski, Kamień Śląski, 18-19.o4.
Tytuł referatu: Conceptualizing classroom space
* 8th Worldwide Forum on Culture and Education, Rzym, Włochy, 3-4.12
Tytuł referatu: Bridging affectivity and language success: appraisal systems in FL instruction
2010 r.
* PASE, UAM, Kalisz, 19-21.04.
Tytuł referatu: Teacher presence and classroom awareness: on the nature of critical incidents in foreign language instruction
* 21st International Conference on Second/Foreign Language Acquisition, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 27-29.05.
Tytuł referatu: TIME as cultural construct: some preliminary remarks on the conceptualization of time in L1 and L2
* ISAPL 2010, Universidade di Bari, Włochy, Bari, 23-27.06.
Tytuł referatu: The appraisal systems in a multilingual language learning experience
* Topics in Applied Linguistics, Uniwersytet Opolski, Opole,15-16.11.
Tytuł referatu: Multilinguals’ learning stories: stability and change
* 9th Worldwide Forum on Culture and Education, Rzym, Wlochy, 1-3. 12.
Tytuł referatu: Student mobility as a way of uniting cultures: a case study of an ERASMUS student
2011r.
* April Conference, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 27-29.04.
Tytuł referatu: At the initiation stage: pre-service teachers in their period of school placement
* PASE 2011, UMK, Toruń, 11-14.05.2011
Tytuł referatu: Correspondences and differentiation in the teaching concerns of pre-service teachers
* 22nd International Conference on Second/Foreign Language Acquisition, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 26-28.05. 2011
Tytuł referatu: The affective dimension in multilinguals` language learning experiences
* 7th International conference on Trilingualism, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 15-17.09. 2011
Tytuł referatów: 1. Critical incidents in multilingual language learning: content focus
- Multilingual learning stories: threshold, stability and change (z A. Otwinowską-Kasztelanic.)
* Semana das Linguas e Relaçŏes Empresariais (LRE) e Traduçāo, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal, 26-30.09. 2011
Tytuł referatu: TIME as a cultural construct: a comparative Polish-Portuguese study
* Classroom-oriented Research, UAM, Kalisz, 14-16.10. 2011
Tytuł referatu: Teacher narratives in teacher development: focus on diary studies.
* Forschung Methodologie - Novembertagung, Leipzig Universitat, Lipsk, Niemcy, 11-12.11.
Tytuł referatu: Introspective methods in researching multlingualism (referat plenarny)
* 10th Worldwide Forum on Culture and Education, Rzym, Włochy, 30.11-2.12.
Tytuł referatu: Culture-sensitivity in global learning: a comparative study of TIME perceptions
2012r.
*PASE 2012, Universutet Jagielloński, Kraków, 19-21.04.2012
Tytuł referatu: The profile of a multilingual
*Classrom-oriented research, PWSZ, Konin, 8-10.05. 2012
Tytuł referatu plenarnego; Pre-service teachers’ perceptions of teacher autonomy
*24 ICSFLA, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 17-19.05.2012
Tytuł referatu: What´s in a name? Naming habits in Polish and Portuguese food culture
*Routes and Roots, Universidade de Aveiro, Portugalia, 28-29.06.2012
Tytuł referatu: Cultural interfaces and perceptions of space: a Polish – Portuguese comparative study
*Third Language Acquisition and Trilingualism, Universidad de Castellon, Castellon, Hiszpania,, 13-15.09.2012
Tytuł referatu: Perceptions of space in the multilingual mind
*Topics in Linguistics, Uniwersytet Opolski, 12-14.11.2012
TYtuł referatu: Communicating with oneself: on the phenomenon of inner/private speech in language acquisition
*11th Worldwide Forum on Culture and Education, Rzym, Włochy, 28.11-1.12.2012
Tytuł referatu: Living around the world: Culture-grounded concepts and their cross-cultural perceptions
2016 r.
Gabryś-Barker, D., 2016 Trainee beliefs about teaching a foreign language. First Young Researchers International Symposium in Multilingualism, University of the Basque Country, Sana Sebastain/Donostia, Hiszpania, 2-5.03. 2016
Gabryś-Barker, D. 2016. How to submit a paper to an international academic journal (Editorial workshop z Prof. Jean-Marc Dewaele). First Young Researchers International Symposium in Multilingualism, University of the Basque Country, Sana Sebastain/Donostia, Hiszpania, 2-5.03. 2016
Gabryś-Barker, D. PASE (Fairly) New approaches to multilingualism research: Focus on metaphors and similes. 25th annual Conference of the Polish Association for the Study of English. Multiculturalism, Multilingualism and the Self, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 31.03-2.04. 2016
Gabrys-Barker, D,. 2016. Foreign language instruction to seniors: Pre-service EFL teachers’ perspective, 27th International Conference on Foreign Second Language Acquisition, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 19-21.05.2016
Gabryś-Barker, D., 2016. Metaphors of the multilingual mental lexicon: language users’ conceptualizations. International Conference on Third Language and Trilingualism, Universitat Wien, Wieden, Austria, 31.08-3.09.2016
Gabryś-Barker, D., 2016. Teaching and the contagion of enthusiasm - wyklad na zaproszenie Universidad Jaume I, Castellon de la Plana, Hiszpania, 2-5.11.2016
2017r.
Gabryś-Barker, D. 2017. Konferencja SPNJO, Językoi specjalistyczne: definicja, dydaktyka, dylematy, CiNiBA, Katowice, 3.03.2017r.
Gabryś-Barker, D., 2017. Pre-service teachers speak on FL learning environments: a comparative study. 29th International Conference on Foreign/Second Language Acquisition, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 18-20.05.2017.
Gabryś-Barker, D. 2017. Recent developments in applied linguistics: focus on multilingualism research. Epistemological Canons in Language, Literature and culture Studies, konferencja PASE, Gdańsk, Uniwersytet Gdański, 22-24.06.2017r.
Gabryś-Barker, D., 2017. Submitting a paper to an academic journal. 3rd Silesian Meeting and 2nd Young Researchers' International Symposium on Multlingualism, Szczyrk, 16-18.11. 2017r.
Gabryś-Barker, D. 2017. Meet the editors: Question and answer session. 3rd Silesian Meeting of Young Scholars and 2nd Young Researchers' Symposium on Multlingualism. Szczyrk, 16-18.11.2017r.
Gabryś-Barker, D., 2017. Pre-service teachers views on FL environments: a Polish Turkish comparative study. 15th Annual Worldwide Forum on Culture and Education, Rzym, Washington University of Rome, 30.11-1.12. 2017r.
2018r.
Gabryś-Barker, D., 2018. Developing cultural awareness: Focus on realia in foreign language instruction. Konferencja SPNJO p.t. Materiały i Media we Współczesnej Dydaktyce Języków Obcych, Uniwersytet Śląski, CINiBA, Katowice, 9.03.2018r.
Gabryś Barker, D. 2018. Defining language identity: On metaphoric percetions of multilingual idenrity(-ties). Konferencja 30th ICFSLA Szczyrk, 17-19.05.2018r.
Gabryś Barker, D. 2018. Editorial session - warsztat. Konferencja 30th ICFSLA, Szczyrk, 17-19.05.2018r.
Gabryś-Barker, D. 2018. Studying bilingual and multilinguak language identities: Natural setting versus formal instruction. Konferencja PASE, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 25-27.06.2018r.
Gabryś-Barker, D. 2018. Multiple language identities in formal instructiobal settings: Do they exist?. Konferencja 11th International Conference on Third Lanfuage Acquisition and trilingualism, Universidade do Lisboa, Lizbona, 13-15.09.2018r.
2019r.
Konferencja SPNJO, CiNiBA, Katowice "Jakość w ksztalceniu jezykowym, 8.03.2019r. - bez referatu
Gabryś-Barker, D. 2019. "Verbal and nonverbal teacher affectivity: A pre-service teachers' perspective". 2nd International Conference on Bilingualism, University of Malta, Valletta, 25.03-27.03. 2019.
Gabryś-Barker, D. "(Positive) affectivity in a FL classroom: Trainees' response to an introductory course in positive psychology". Konferencja Nikej p.t. Edukacja z perspektywy psychologii pozytywnej. Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź, 5-6.04.2019. ( wykład plenarny)
Gabryś-Barker, D. "Teacher talk in the foreign language classroom: A case of code-switching or translamguaging?. 32 ICFSLA, Szczyrk, 16-18.05.2019.
Członkostwo w organizacjach/stowarzyszeniach naukowych i pełnione funkcje
Polish Association for the Study of English (PASE) - wice-przewodnicząca
International Association of Multlingualism (IAM) - członek zarządu
International Society of Applied Psycholinguistics - członek
Polska Akademia Nauk, Komisja Językoznawcza - członek
International Association of Teachers of English as a Foreign Language (IATEFL)
TERTIUM
Praca w zespołach redakcyjnych pism naukowych
International Journal of Multilingualism (Taylor & Francis/Routledge) - redaktor naczelny (z Prof. E. Vetter)
Theory and Practice of Second Language Acquisition (University of Silesi Press) - redaktor naczelny (z dr hab. A. Wojtaszkiem)
Linguistica Silesiana - członek komtetu redakcyjnego
Arena Linguarum (Universidade do Porto, Portugalia) - członek komitetu redakcyjnego
Polish Journal of English Studies (PASE) - członek komitetu redakcyjnego
Studies in Second Language Learning and Teaching (UAM/Kalisz) - członek komitetu redakcyjnego
Beyond Philology (Uniwersytet Gdański) - członek zespołu recenzentów
Linguistics Beyond and Within (KUL, Lublin) - członek zespołu recenzentów
Konińskie Studia Językowe (PWSZ, Konin) - członek zespołu recenzentów