dr Joanna Bielska
Zakład Psycholingwistyki Stosowanej / Department of Applied Psycholinguistics
stanowisko: starszy wykładowca
pok. 3.50
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Dyżury/office hours:
Wtorek / Tuesday Czwartek / Thursday 13:00-13:45
Pełnione funkcje w IJA w roku 2019/2020:
egzaminator (studia doktoranckie, język angielski)
koordynator zakupów książkowych do biblioteki
Zajęcia prowadzone w roku 2019/2020:
Dydaktyka wczesnoszkolna
Gramatyka praktyczna
Zajęcia prowadzone w poprzednich latach:
Seminarium magisterskie i specjalizacyjne
Dydaktyka przedmiotowa
Dydaktyka wczesnoszkolna
Wykład monograficzny
Gramatyka praktyczna
Zainteresowania naukowe:
Teorie przyswajania języka drugiego, metodyka nauczania języków obcych, psychologia uczenia się języków obcych ze szczególnym uwzględnieniem różnic indywidualnych, metodologia badań w psycholingwistyce stosowanej.
Publikacje:
Bielska, J. (2000), “Cognitive and metacognitive language learning strategies and their application to listening comprehension tasks”. W: Arabski, J. (ed.) Studies in Foreign Language Acquisition and Teaching. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bielska, J. (2000), „Analiza statystyczna w badaniach nad rolą osobowości w przyswajaniu języka obcego”. W: Arabski, J. (red.) Metody badań glottodydaktycznych. Katowice: WSZMiJO.
Bielska, J. (2002): “On the relationship between language learning strategy use and vocabulary learning outcomes”. W: Arabski, J. (ed.) Time for Words. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Bielska, J. (2004): “On the Role of Psychological Type in Second Language Learning”. W: Arabski, J. (ed.) Pragmatics and Language Learning. Kraków: Universitas.
Bielska. J. (2006): Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bielska, J. (2008): „Autonomia ucznia – wyzwanie czy udręka dla młodego nauczyciela”. W: Pawlak, M. (red.) Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Poznań-Kalisz-Konin: Wydawnictwo UAM i PWSZ w Koninie.
Bielski, M. i J. Bielska (2008): “Analysing medical language: A study of Polish/English abstract translations”. W: Burgess, S. & P. Martín-Martín (eds.) English as an Additional Language in Research Publication and Communication. Bern: Peter Lang.
Bielska, J. (2009): “Gender differences in strategy use and classroom task preferences of Polish EFL learners”. W: Navarro Coy, M. (ed.) Practical Approaches to Foreign Language Teaching and Learning. Bern: Peter Lang.
Bielska, J. (2009): “Psychological type and classroom task preferences of Polish EFL learners”. W: Arabski, J. & A. Wojtaszek (eds.) Multidisciplinary Perspectives on Second Language Acquisition and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bielska, J. (2011): “The experimental method in action research”. W: Gabryś-Barker, D. (ed.) Action research in teacher development. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bielska, J. (2011): „Bariery psychiczne”. W Komorowska, H. (red.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf – Wydawnictwa Akademickie.
Bielska, J. (2011): “Challenge or threat? A study of perceived self-efficacy of Polish EFL teachers”. W: Arabski, J. & A. Wojtaszek (eds.) Individual Learner Differences in SLA. Bristol: Multilingual Matters.
Bielska, J. (2012): “Language acquisition and language learning”. W: Gabryś-Barker, D. (ed.) Readings in Second Language Acquisition. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 9-36.
Gabryś-Barker, D. i J. Bielska (2013): “The Affective Dimension in Second Language Acquisition”. Bristol: Multilingual Matters